Onsdagsträning och lite förklaring....

Just nu är jag min egna försökskanin. Jag har haft knep med maten och vikten ett bra tag nu och har testat både det ena och det andra. Problemet är att jag nog är som de flesta andra när det gäller detta med vikt och hälsa.( Och ja... För mig hör det ihop.) Jag vill både ha kakan och äta upp den... Det vill säga att jag vill kunna äts allt, när jag vill och gärna hur mycket också samtidigt som jag antingen ligger still i vikten eller går ner i vikt. Och det är ju lite som att leva i Willy Wonka-land.
 
Så därför testar jag något nytt och se fall det fungerar. 
Mina löprundor en gång om dagen ligger kvar. Tisdagar - Lördagar kör jag mellan 4 och upp till 6 km jogging, alternativt 5-10 km promenad. 6 dagar i veckan ett lätt yogapass. Med lätt menar jag mer stretching och balans än styrka och uthållighet.
 
Sedan har jag börjat väga all mat. Och, ja... Det är meckigt att hålla på med vågen och sedan skriva in i appen hur mycket jag ätit, men jag tror på sikt att det blir enklare och att jag efter ett tag inte behöver lägga ner energi och får koll på ungefär hur mycket jag ska ta till mig och ändå ligga bra i blodsocker och mättnadskänsla.
 
Eftersom jag ligger på ett konstant underskott utav kalorier och ca 50- 70 gram kolhydrater per dag har mitt sockertroll verkligen visat sig från sin värsta sida. Det är rent ut sagt skit jobbigt. Och eftersom jag är som jag är vägrar jag ersätta trollet med något annat troll (bokmals-syndromet ej inkluderat) är ju humöret ibland inte riktigt på topp. Vet om att detta är tillfälligt och att det kommer bli bättre efter ett tag, vilket gör det lite lättare att uthärda. För att öka förbränningen ytterligare har jag fått ett tips om ett te som jag fixar hemma. Färsk ingefära. En tumme i bitar ungefär.
En halv citron. En tesked honung och 2 dl vatten. Vissa kokar allt på spisen i kastrull, men jag drar igång vattenkokaren och låter allt stå och dra i ca 10-15 minuter innan jag dricker. Gott? Njae... drickbart skulle jag nog kalla det. 
Ja, men varför häller du i dig en massa som du inte vet fall det fungerar? Jo, för att jag vill testa såklart! Fungerar det inte så vet jag det och fungerar det så har jag ju vunnit också eller hur? Och om några veckor då vi se om det har gett några resultat. Jag har också börjat med kanel i min kvarg på morgonen. Det ska också öka förbränning och ska också verka antiinflammatorisk. Man måste ju testa.
 
Jag har en "ätardag" i veckan. Och det blir för mig lördagar. Och nej...med ätardag menar jag inte att jag äter så mycket jag bara orkar och så onyttigt jag bara kan. Detta är också på försök och se fall det fungerar. Förr har det inte fungerat att vara strikt. Det gick ett tag, men det blev riktigt arbetsamt när man ex blev bortbjuden på middagar, luncher, fika... Att få bort allt socker/ de mesta kolhydrater i mina måltider var också jättesvårt. Likaså att inte känna sig utanför när andra fikade. Så jag försöker minimera intaget istället. Inte ta bort det utan minimera det. På så sätt går inte sockertrollet igång och jag har koll på vad jag stoppar i mig. Och är jag hemma så väger jag maten. Äter jag ute, vill jag gärna ha buffé (som typ Arenan i stan som är helt klart bäst.) för där kan jag välja vad jag vill ha ( jag kan också få mindre tallrik om jag vill samt att de har riktigt fin salladsbar) och ändå inte behöva räkna 100% kalorier. Då uppskattar jag intaget istället eller helt enkelt låter bli att räkna det målet mat istället och går tillbaks till rutinerna dagen efter istället. Det betyder inte att  bara för att jag " förstört" den dagen förstör den ännu mer genom att inte tänka mig för. Utan jag går tillbaks till att räkna och kolla när jag kommer hem igen. På så sätt får jag lite utav allt. Utan att känna att jag förstört något.Och går jag ut och fikar eller blir hembjuden på en kopp kaffe, så går jag varken al in eller superanti heller. ( superanti har jag varit ett bra tag, men det gjorde att vissa personen propsade ännu mer på att jag skulle äta sött, vilket jag under ångest gjorde, vilket gav mig ännu mer ångest efteråt)  2 år höll jag strikt på detta och höll på att gå i bitar istället. Inget bra alls. 
 
Så igår...för att ta ett exempel hade jag 45 minuter i löparskorna. 20 minuter yoga och promenad i 43 aktiva minuter. Det gjorde att jag enligt många kunde äta så mycket mer än jag gör. Vilket jag såklart inte gjorde. Jag hade måååånga kalorier kvar igår tack vare att jag rör på mig som jag gör. Men jag äter inte upp det jag tränar. Det är mer ett roligt mått på hur bra jag är igång och att jag faktiskt bränner energidepåerna. För jag vill ju komma ner i vikt och må bättre. Jag kommer att gå in på hur jag tänker här i ett senare inlägg eftersom det tycks irritera ganska många. 
Vad åt jag igår då.
Jo... till frukost blev det. frukost 1.. 1 Knäckebröd med mjukost och en kopp kaffe. Frukost 2 (efter joggingturen) 1 liter vatten med resorb samtidigt som jag bubblade i bubbelpoolen. Efter dusch :Kvarg-joggi med frukt, rivna nötter och kanel. Alla hjefla piller. Och två koppar kaffe såklart.
 
Till middag (eller lunch som många också säger) Blev det en variant på  en allt-i-ett-kyckling- i-ung. Kycklingfilé, potatis,, morot, brytbönor, lök, vitlök, salt, peppar, timjan, basilika, persilia och oregano samt olja och en klick smör.

Till mellanmål blev det smoothie fast jag hoppar över glassen, tar joggi, frusna jordgubbar och honung som sötningsmedel.
 
Och till kvällen grillades det. Och då blev det enbart kött och sallad. Jag hade lite olja och salladskrydda på för att inte det skulle bli alltför tort och tråkigt. 
 
Och det kan tyckas lite sallad,Ja, jo...Men eftersom jag har en mage som en bebis tar jag assietter och äter på istället och då får jag inte plats med så mycket mat. Alltså garderar jag mig dubbelt på hur mycket jag får i mig. Fyndigt va?
 
Så jag är min egna försökskanin just nu. Om det ger resultat får vi se. 
Man måste ju testa.
Nix. Nu är det dags för Lunch.
 
På återseende
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: